Nieuws

De kracht van opwinding in marketing

today30 september 2025

Je denkt misschien dat marketing draait om het overbrengen van informatie, maar misschien is het oproepen van emotie nog wel belangrijker. Mensen reageren namelijk sterker op gevoel dan op feiten. Een van de krachtigste emoties die marketeers kunnen inzetten is dan ook opwinding. Dit kan handig zijn bij een grootse productlancering, maar ook bij een exclusief live event of een tijdelijke promotie, zoals een online casino alternatief vaak doet. Bij deze goksites zijn de bonussen vaak zelfs hoger, volgens expert Tessa Blokpoel, wat voor nog meer opwinding zorgt.


Door een gevoel van spanning en verwachting te creëren, kun je een campagne starten die echt blijft hangen. Zo zie je maar dat opwinding een grote rol speelt in marketing, waarover je meer leest in dit artikel.


De psychologie achter opwinding

Opwinding stimuleert dezelfde systemen in je hersenen als plezier en beloning. Als consumenten het gevoel hebben dat ze iets speciaals gaan ervaren, stijgt hun dopamine-niveau. Hierdoor voelen ze zich prettig en zijn ze ook meer betrokken. Mensen zijn dus alerter, nieuwsgieriger en geneigd sneller keuzes te maken. Precies dát mechanisme benutten succesvolle merken in hun marketingcampagnes.


Laten we dit even duidelijker maken met een voorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan de rijen voor de lancering van een nieuwe smartphone, wat je in het verleden vooral bij nieuwe iPhones vaak zag. Consumenten wachten soms dagenlang om als eerste de telefoon in handen te krijgen. Niet alleen het product maakt dit type evenementen onvergetelijk, ook de ervaring en het delen van de spanning zorgen hiervoor. 


Live evenementen als emotionele katalysator

Live evenementen hebben unieke kracht. Ze brengen mensen namelijk samen in een gedeelde beleving, wat je ziet bij onder meer sportwedstrijden en festivals. De gezamenlijke energie werkt aanstekelijk en zorgt ervoor dat de boodschap van het merk dieper binnenkomt. Als merken hun publiek meenemen in een spectaculair evenement dan geven ze de consumenten meer dan alleen informatie. 


De evenementen zorgen dan voor een ervaring die deelnemers zich nog lang zullen herinneren. Dit kan variëren van een groots opgezet event voor een nieuw product in een stadion tot een kleinschalige maar exclusieve workshop waar de genodigden als VIP’s worden behandeld. Om van je evenement een succes te maken, is een combinatie van verwachting, verrassing en beloning belangrijk. Hoe beter je deze elementen op elkaar afstemt, hoe groter het effect van de campagne zal zijn.


Productlanceringen als showmoment

Een productintroductie is al lang meer dan alleen het presenteren van prijzen en specificaties. Merken maken er heuse shows van, waardoor ze de spanning opbouwen. Apple is op dit vlak echt een voorbeeld voor veel andere bedrijven. De keynote-evenementen waren namelijk niet alleen informatierijk, maar vooral ook spektakelstukken die wereldwijd miljoenen kijkers trokken.


Hierbij moet je de consument eigenlijk het gevoel geven dat hij/zij iets bijzonders ervaart. Dit kan op veel manieren. Je kunt bijvoorbeeld onverwachte onthullingen doen tijdens de presentatie, maar ook door heel geheimzinnig te doen over de lancering. Een andere optie is om de eerste kopers, het publiek dus, directe voordelen te geven. Het ritueel rond een lancering maakt van een product meer dan een gebruiksvoorwerp, het wordt een symbool van beleving.

Geschreven doorOndernemend Nieuws

Vorig bericht

Nieuws

Waarom mensen ‘nee’ zeggen tegen eindeloze online formulieren

Tegenwoordig zijn er veel online diensten die een hoge drempel hebben voor hun gebruikers, namelijk het invullen van een formulier. Denk hierbij aan webshops en streamingdiensten, maar ook aan digitale dienstverleners. Je moet vaak je naam, adres, geboortedatum, wachtwoord en meer invullen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat mensen hier klaar mee zijn en zich gaan afvragen hoe het registreren makkelijker kan. Een proces zonder online formulier wordt door gebruikers gezien als een verademing, wat te maken […]

today24 september 2025

0%